Data publikacji: 2016-01-21
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Jak powstają felgi luksusowych aut?
Kategoria: BIZNES, Motoryzacja
Koła należą do najbardziej obciążonych i nieustannie narażonych na uszkodzenia oraz najważniejszych dla bezpieczeństwa elementów. Dlatego specjaliści Lexusa tworzą lekkie, a przy tym niezwykle wytrzymałe felgi.
Jak powstają felgi luksusowych aut?
Koła należą do najbardziej obciążonych i nieustannie
narażonych na uszkodzenia, a przy tym najważniejszych
dla bezpieczeństwa elementów każdego pojazdu.
Dlatego nieprzypadkowo japońscy specjaliści Lexusa poświęcają im szczególną uwagę, tworząc lekkie,
a przy tym niezwykle wytrzymałe, aluminiowe felgi.
W odległej o 250 kilometrów od Tokio miejscowości Takaoka znajduje się fabryka BBS Japan Co. Ltd. To filia działającej od 1970 roku niemieckiej firmy BBS, znanej z tworzenia kół dla luksusowych modeli aut kilku najsławniejszych marek świata. Fabryka zajmuje powierzchnię 38520 merów kwadratowych i zatrudnia 300 pracowników, którzy produkują felgi przy użyciu najbardziej wyrafinowanych technologii.
Felgi ze stopów lekkich można wytwarzać na dwa sposoby – za pomocą odlewania lub obróbki plastycznej. Pierwsza metoda, używana przez większość producentów, jest łatwiejsza i tańsza. Druga, stosowana w Takaoka, pozwala uzyskać bardziej jednorodną strukturę metalu, tym samym dając mu znacznie większą wytrzymałość.
W efekcie tak wyprodukowane elementy są jednocześnie lżejsze i mocniejsze.
Jak wygląda proces produkcji?
Rozpoczyna się od rozgrzania bloków aluminium do temperatury 480 stopni Celsjusza. Po osiągnieciu odpowiedniej temperatury, bloki trafiają pod prasę hydrauliczną o nacisku 9000 ton. Prasa, który wciska do formy rozgrzany metal ma wielkość trzykondygnacyjnego budynku. Pod działaniem tak potężnej siły metal zachowuje się jak plastelina, przyjmując pożądany kształt. Ten sam proces powtarzany jest trzy razy – każdorazowe wykorzystanie prasy przybliża element do oczekiwanego kształtu. Następnie ukształtowana felga trafia na maszynę, w której przez walcowanie obręczy koła w ciągu kilku minut nadawany jest jej ostateczny kształt.
Potem felga poddawana jest nagrzewaniu i schładzaniu, co wpływana na wewnętrzną strukturę metalu.
Po oczyszczeniu powierzchni felgi nadchodzi pora na pierwszą kontrolę jakości. Jeśli pozbawiona jest wad, poddawana jest procesowi kulowania. To dosłowne bombardowanie jej powierzchni maleńkimi kulkami, które powoduje wytworzenie na powierzchni metalu naprężenia własnego, a tym samym znacznie zwiększa wytrzymałość i odporność felgi na powstawanie pęknięć.
Proces produkcji felg dla niektórych modeli Lexusa takich jak IS F, RC F i LS F Sport – obejmuje jeszcze jeden, dodatkowy etap. Polega on na precyzyjnym szlifowanu diamentowymi narzędziami wybranych powierzchni. Odbywa się on w mieszczącym się w odłegłości 10 km zakładzie w Oyabe. Nadaje ramionom felg szczególny wygląd, budzący skojarzenia z ostrzem samurajskiego miecza.
Fabryka w Takaoka pracuje na trzy zmiany przez pięć dni w tygodniu, wytwarzając 600 felg dziennie.
Miesięcznie hale BBS Japan, opuszcza około 12 tysięcy felg, a roczna ich produkcja to około 144 tysięcy sztuk.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Motoryzacja